Mr. Super Clear tips voor gebruik

Hoe je iets moet doen, hoe de materialen heten en waar je ze kan vinden.

Moderator: Café Mods

LunarReverie
Sabik
Sabik

Mr. Super Clear tips voor gebruik

Postby LunarReverie » 13 Nov 2011 12:01

Ik zal even uitleggen hoe ik mijn Mr. Super Clear gebruik. Deze tips heb ik van allerlei mensen gekregen en ik pas ze alleen toe :)

Allereerst wat algemene gebruiksregels:
na 30. sec tot 1 minuut is het wel droog genoeg om te vervoeren. Zelf wacht ik altijd zo'n 15 minuten met aanraken en om verder te gaan met face-uppen

Hoe het te gebruiken:
Spuit op ongeveer 30 cm afstand van het object. Goed schudden voor gebruik. Niet inhaleren. Alleen spuiten in een goed geventileerde ruimte.
Spuit meerdere dunne lagen op het blanco object voordat je gaat verven. Spuit meerdere dunne lagen tussendoor en als je klaar bent met verven. Wees er zeker van dat de lagen goed opgedroogd zijn voordat je een nieuwe laag toevoegd. Probeer de bus rond het object te bewegen terwijl je spuit, dit voorkomt een ophoping van het product op een bepaalde plaats

En nu hoe ik bepaalde dingen doe:
Ik schrob de onderdelen schoon met een tandenborstel, lauwwarm water en afwasmiddel. Dit haalt het lossingsmiddel van nieuwe onderdelen af en maakt gebruikte onderdelen extra schoon.
Goed laten drogen, eventueel fohnen en af laten koelen.

Ik begin dan met de MSC op te warmen met een fohn. Ik hou de fohn op zo'n 20cm afstand en draai de bus al schuddend rond in mijn hand totdat deze niet meer koud aanvoelt.

Daarna rijg ik het te sealen onderdeel op een restringhaak. Ik ga naar buiten en kijk hoe de wind staat, zodat ik met de wind mee kan spuiten. Ik hou de MSC op 20-30 cm afstand en draai de haak rond. De MSC knop druk ik niet vol in, maar wel zo dat er een constante mist uitkomt, zonder haperingen of spetters.
Ik spuit totdat het onderdeel egaal glanst.

De restringhaak hang ik dan ergens aan zodat het onderdeel kan drogen. Het is droog genoeg om te transporteren en aan te raken als het niet meer glanst. Tegenwoordig wacht ik wel min. 10 minuten voordat ik met vocht erop ga werken,dus vochtige verf. Ik heb een aantal keer het probleem gehad dat er kleine blaasjes ontsonden die later afbladderden hierdoor.

Meer tips zijn zeker welkom :)
Last edited by LunarReverie on 14 Nov 2011 11:45, edited 2 times in total.

Pete
SD
SD

Postby Pete » 13 Nov 2011 13:00

Goeie tips! Vooral het ongedrukt houden van de spuitbus, dat zorgt inderdaad voor een veel egaler resultaat. Verder dacht ik nog aan twee dingen:

Buiten spuiten, binnen drogen. Heb vaak gehad dat ik een hoofdje buiten liet drogen dat toen wat onweersbeestjes aan zich had plakken >< Ik laat het nu binnen drogen maar voor mensen die groter behuisd zijn raad ik een bijkeuken of hal aan waar je de ramen openzet.

Ook doe ik altijd een boterhamzakje om de hand waarmee ik het hoofdje vasthoudt. Zo komt er geen MSC op mijn huid want het stinkt behoorlijk xD

holyvirus
SD
SD

Postby holyvirus » 13 Nov 2011 15:22

Ik heb ook een paar tips :)

-Als je lang moet spuiten bv een heel lichaam voor de body blush, dan is een beschermend masker aan te raden. Halfgezichts masker met koolstoffilters (A1) is de beste. Stofmaskers of je gezicht afdekken met een doekje werkt niet! Je schaadt je gezondheid ermee.

-Een technisch feitje: MSC houdt niet van water en vocht. Met een luchtvochtigheid boven 70% en op hoge temperaturen boven 30 graden is het niet te gebruiken. Ook wordt het stroperig bij koude temperaturen - onder 7 graden

-Nog een tip om het busje goed warm te krijgen. De onderkant van het busje heel even in heet water dompelen en dan goed schudden. (En goed afdrogen) Ik doe dit nu vaker sinds het zo koud weer is geworden en ik merk dat het op gekleurde resin niet zo erg wit uitslaat. Niet te lang in het hete water laten liggen. Het is en blijft een spuitbus ;)

-Na gebruik de bus horizontaal houden en dan naar beneden spuiten. Zo blijft het gat in de spuit schoon.

Return to “Vragen en tips”