Ik weet niet of dit de juiste plek is om mijn vraag te stellen, maar aangezien het subforum aangeeft vragen en tips denk ik dat ik toch redelijk juist zit. Verder ben ik nog geen antwoord op mijn vraag tegengekomen in andere topics hier, tenzij ik er overkeek uiteraard ^-^ (geef me dan maar een linkje).
Nu ben ik al langere tijd bezig met het proberen maken van een kimono voor mijn dollfie (mannelijke msd), maar ik faal elke keer erg. Nuja in de zin van het is altijd of té groot, of té klein. Nu op zich met de maten kan ik nog wel spelen tot ik het effectief gevonden heb, maar verder lijkt het ook gewoon nooit op een kimono of heeft het echt geen oosterse look. Eigenlijk ga ik vooral voor de oosterse look en hoeft het geen 100% authentiek exemplaar te zijn, als het er maar wat op lijkt. En ik zou echt graag iets maken tegen Made In Asia, gezien ik Hid graag met me mee zou nemen (en voor de verandering eens niet in zen ninja-outfit).
Mijn vraag is dus echter. Heeft er iemand tips voor het maken van een kimono ? Waar moet ik op letten (randen, afwerking, boord onderaan die wat afgerond blijkt te zijn, ...)? Heeft er iemand leuke tips om er een eigen touch aan te geven? Welke stofjes gerbuik ik best? Ik heb hier bijvoorbeeld iets dat op Chinese zijde lijkt, of kunnen licht katoen/andere materialen ook? ...
En als afwerking mogelijk:
Welke accesoires gebruik ik best? Kan ik deze zelf maken? Indien ja: tips om deze zelf te maken? Doe ik iets speciaal in zijn haar? ... *zelf aanvullen met tips die je binnenkomen ^-^*
Deze vraag heb ik ook al op DOA gesteld, maar mijn engels is niet zo opperbest en ook kreg ik toch niet duidelijk een antwoord. Eerder mensen die maar tegen elkaar op aan het strijden waren wat een kimono nu juist wel of juist niet was <_< Een eenduidiger antwoord zou fijn zijn.
Kent er tevens ook iemand iets van typische mannelijke Chinese klederdracht? Eender wat voor en uit welk tijdperk etc. Ik vind dit ook geweldig mooi, maar weet niet hoe eraan te beginnen. Alvast bedankt ^-^
Hulp bij kimono + Typische Chinese klederdracht
Moderator: Café Mods
-
CherryBlossom
- MSD

Hier vind je wat informatie over de kimono en yukata, misschien zit er wat voor je tussen.
http://www.uchiyama.nl/ngkimono.htm
http://www.uchiyama.nl/ngkleding.htm
Verder zou ik heel veel naar plaatjes kijken en eventuele detail foto's zo krijg je ook een goed beeld wat je precies nodig hebt.
http://www.uchiyama.nl/ngkimono.htm
http://www.uchiyama.nl/ngkleding.htm
Verder zou ik heel veel naar plaatjes kijken en eventuele detail foto's zo krijg je ook een goed beeld wat je precies nodig hebt.
-
BlackDragon
- Sabik

heb je patronen?
Ik heb diverse patronen van kimono's met verschillende lengtes mouwen.
Als je het van te voren laat weten kan ik ze wel een keer meenemen naar de winkel in Nijmegen ( Think Pink! ) dan mag je ze overtrekken.
De onderjurk is een kimono van witte katoen. De kimono is van zijde.
Ik gebruik het liefst chinese zijde of ruwe zijde, afwerken met een contrasterende bies. De Obi bestaat uit felgekleurde stofjes of mooie patronen en soms een koord. Op U-tube bestaat een filmje over het strikken van een butterfly obi.
Een Yukata heeft geen onderjurk en is meestal van een katoenen stof gemaakt.
Ik heb diverse patronen van kimono's met verschillende lengtes mouwen.
Als je het van te voren laat weten kan ik ze wel een keer meenemen naar de winkel in Nijmegen ( Think Pink! ) dan mag je ze overtrekken.
De onderjurk is een kimono van witte katoen. De kimono is van zijde.
Ik gebruik het liefst chinese zijde of ruwe zijde, afwerken met een contrasterende bies. De Obi bestaat uit felgekleurde stofjes of mooie patronen en soms een koord. Op U-tube bestaat een filmje over het strikken van een butterfly obi.
Een Yukata heeft geen onderjurk en is meestal van een katoenen stof gemaakt.
"Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. and Today is a gift"
-
CherryBlossom
- MSD

^Moest ik ooit bij Think Pink geraken (wat ik erg graag wil, maar hij is ontzettend ver weg voor me :( ), ja graag dan. Want de patronen die ik hier heb werken voor geen meter. Ik zit meer tijd te verspillen met aan te passen dan dat ik echt kan werken aan het kledingstuk zelf.
Wat is ruwe zijde trouwens?
en @Hexje: bedankt alvast voor de pagina's. Ik heb ook al heel veel foto's opgeslagen van kimono's en ga die eens grondig bestuderen, samen met die tekst *jeuj voor nederlandse teksten*
Wat is ruwe zijde trouwens?
en @Hexje: bedankt alvast voor de pagina's. Ik heb ook al heel veel foto's opgeslagen van kimono's en ga die eens grondig bestuderen, samen met die tekst *jeuj voor nederlandse teksten*
Had je deze tutorial op DoA al gezien?^Moest ik ooit bij Think Pink geraken (wat ik erg graag wil, maar hij is ontzettend ver weg voor me :( ), ja graag dan. Want de patronen die ik hier heb werken voor geen meter. Ik zit meer tijd te verspillen met aan te passen dan dat ik echt kan werken aan het kledingstuk
http://www.denofangels.com/forums/showt ... ght=kimono
En als ruwe zijde hetzelfde is als Wildseide in het Duits dan is het van die wat stuggere zijde met die oneffenheiden erin.
Je zult ook bij de bib of in de boekenwinkel kunnen kijken voor boeken over kimono, mits je dat niet al lang gedaan hebt. Bij amazon hebben ze best veel over het thema.
Bij chinese klederdacht heb je veel verschillende soorten uit allerlei periodes.
Je hebt de Han fu Daaruit zijn ook weer verschillende soorten klederdracht per periodeOp wikipedia is nog meer te vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Han_fu
Als je een mooi patroontje hebt van een kimono, hoef je alleen de onderkant bij de taile wat wijder te maken of je kijkt even af bij de badjas
Badjassen/ochtendjassen zijn geïnspireerd op de kimono's.
Later kwam de wel bekende chinese kleding de Cheongsam. Met de schuine voor aan sluiting of de gewone rechte voor sluiting met lange rij knopen. Dit kan zowel een shirt of lange jurk zijn.
Inprincipe kan je veel afleiden van een simpel basis patroon.
Je hebt de Han fu Daaruit zijn ook weer verschillende soorten klederdracht per periodeOp wikipedia is nog meer te vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Han_fu
Als je een mooi patroontje hebt van een kimono, hoef je alleen de onderkant bij de taile wat wijder te maken of je kijkt even af bij de badjas
Later kwam de wel bekende chinese kleding de Cheongsam. Met de schuine voor aan sluiting of de gewone rechte voor sluiting met lange rij knopen. Dit kan zowel een shirt of lange jurk zijn.
Inprincipe kan je veel afleiden van een simpel basis patroon.
Re: Hulp bij kimono + Typische Chinese klederdracht
Nederlands talige tutorials met foto'sNu ben ik al langere tijd bezig met het proberen maken van een kimono voor mijn dollfie (mannelijke msd), maar ik faal elke keer erg. Nuja in de zin van het is altijd of té groot, of té klein. Nu op zich met de maten kan ik nog wel spelen tot ik het effectief gevonden heb, maar verder lijkt het ook gewoon nooit op een kimono of heeft het echt geen oosterse look. Eigenlijk ga ik vooral voor de oosterse look en hoeft het geen 100% authentiek exemplaar te zijn, als het er maar wat op lijkt. En ik zou echt graag iets maken tegen Made In Asia, gezien ik Hid graag met me mee zou nemen (en voor de verandering eens niet in zen ninja-outfit).
Mijn vraag is dus echter. Heeft er iemand tips voor het maken van een kimono ? Waar moet ik op letten (randen, afwerking, boord onderaan die wat afgerond blijkt te zijn, ...)? Heeft er iemand leuke tips om er een eigen touch aan te geven? Welke stofjes gerbuik ik best? Ik heb hier bijvoorbeeld iets dat op Chinese zijde lijkt, of kunnen licht katoen/andere materialen ook? ...
En als afwerking mogelijk:
Welke accesoires gebruik ik best? Kan ik deze zelf maken? Indien ja: tips om deze zelf te maken? Doe ik iets speciaal in zijn haar? ... *zelf aanvullen met tips die je binnenkomen ^-^
* kimonovest zonder mouwen geschikt als ondervest.
* kimono met smalle mouwen
* kimono met brede mouwen
-
CherryBlossom
- MSD

^Dank jullie wel allemaal. Ja de tutorials, bib en boekenwinkels heb ik idd allemaal al geprobeerd ^-^
Ik heb een patroontje op DOA gevonden van een niet 100% authentieke kimono, wat ik niet erg vind want ik ga er een eigen touch aan geven, maar hopelijk heb ik zo wel eens eindelijk de juiste maat voor men doll. Ik ga tevens proberen de tips toe te passen die ik van jullie gekregen heb en hopelijk kan ik binnenkort met toch een beetje trots het resultaat laten zien
(maar dat is voor na mijn groot verslag, over een weekje of twee).
En die kimonovest zonder mouwen is een geweldig idee, Fénicia! Ga ik zeker proberen.
Ik heb een patroontje op DOA gevonden van een niet 100% authentieke kimono, wat ik niet erg vind want ik ga er een eigen touch aan geven, maar hopelijk heb ik zo wel eens eindelijk de juiste maat voor men doll. Ik ga tevens proberen de tips toe te passen die ik van jullie gekregen heb en hopelijk kan ik binnenkort met toch een beetje trots het resultaat laten zien
En die kimonovest zonder mouwen is een geweldig idee, Fénicia! Ga ik zeker proberen.