Algemeen face up vragen

Hoe je iets moet doen, hoe de materialen heten en waar je ze kan vinden.

Moderator: Café Mods

Kyoya
YoSD
YoSD

Algemeen face up vragen

Postby Kyoya » 30 Dec 2010 19:23

Ik kon geen betere omschrijving bedenken als deze. Maar ik heb een paar (hopelijk duidelijk) vragen.
Want ik wil mijn eigen face-ups gaan doen, en voor andere.
Ken de techniek al, hoe/wat etc dus dat is het probleem niet. Ben ook enorm creatief en wat dan ook, dus vrees niet dat dit mij niet goed af gaat.

Het enige wat ik mis zijn de materialen.

1. Welke pastels raden jullie me aan? (ik heb ze gezien hier in NL gewoon in de winkel) maarja welke.

2. Wat kan je het beste gebruiken voor de eyeliner? (verf heb ik gelezen, of gewoon nat pastel aanbrengen met kwastje) maarja met verf, wat voor verf?

3. Ik heb overal gezien wat je nodig hebt om face-ups te verwijderen, aan te brengen en ook nog eens te beschermen als je klaar bent (+ een laagje voor de resin zodat je pasels etc niet gaan vlekken) maar. Waar kan je het halen? En wat is eventueel een goed alternatief. Want ze worden aangeboden op de meeste sites. Maar dat soort producten komen vaak de grens niet over (vloeibare spullen etc)

Dit zijn de vragen voor nu x] mocht ik nog meer hebben edit ik de post nog wel. Stel het erg op prijs als sommige me hierbij kunnen helpen!

Ohja totaal andere vraag (ja ik ben enorm slecht, bare with me)
Ik heb Ducan besteld op Dream Of doll. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoeveel duane kosten er aan vast zaten. Dan kan ik me daar alvast mentaal op voorbereiden ^^;

Nouja bij voorbaat dank!

Mittebam
SD16
SD16

Postby Mittebam » 30 Dec 2010 19:36

1. Ik gebruik zelf soft pastels van Rembrand :) het belangrijkste om op te letten is dat het -geen- oliepastels zijn.

2. Vaak wordt acrylverf gebruikt, verdund met een klein beetje water of met speciaal daarvoor gemaakte verdunner. Je kunt op zich ook aquarelverf (waterverf) gebruiken maar dan moet je wel wachten tot het echt droog is voor je de sealer sprayt zodat het niet uit loopt xD Acrylverf is vaak ook wat sterker van kleur. Je kunt inderdaad ook nat pastel gebruiken (pas dan wel op voor klontjes) en voor fijne lijntjes, wimpers, wenkbrouwen, kun je eventueel ook voorzichtig een goed geslepen aquarelpotlood gebruiken.

Voor 1&2 geld sowieso dat je zelf moet kijken wat er binnen je budget ligt en wat je pretig vind werken :)

3. Mister Super Clear is een sealer die je op de pop sprayt als eerste beschermlaag, om te zorgen dat je pastel beter blijft zitten en om de face-up te beschermen, er zijn ook andere te krijgen zoals Zoukeimura en Testors dullcoat maar het voordeel van Mister Super Clear is dat je het bij Think Pink en Triskel ook kunt kopen, gewoon in Nederland dus :)
Schoonmaakalcohol kun je gebruiken voor het verwijderen van face-ups, te krijgen bij iedere drogist, lekker makkelijk.
Als je gloss wilt kun je dat bij hobby winkels vaak wel vinden, let er dan wel op of het niet stiekem op oliebasis is oid. Ik heb zelf acrylgloss op waterbasis, geschikt voor gebruik op zo'n beetje alle materialen waaronder kunststoffen.
Shesha (Sugarble), Mori (Luts KD) Pipsqueek (DC Ada), Skye (Sm RSoD Sakura), Coille-Mor (RS Dan), Nemo (FL pp Cupid 2.2), Eirawen (Cherishdoll Sl. Lani), Greer (Sm Grit), Lavender (Sm Afi O.E.), Cocoa (Sm Afi R.), Ukkie (FL Puki Pukisha), Malina (FL pp Sugar), Riona (RS Mei), Miyuki (Obitsu 27cm)

Kyoya
YoSD
YoSD

Postby Kyoya » 30 Dec 2010 21:03

Ah okay super bedankt! Scheelt alweer een hele hoop. Hoop binnekort een keer aan de slag te kunnen ^^

Maar als ik het goed begrijp (niet alleen uit ej uitleg) voor je begint is het toch deze stappen:
Face-up (als die er nog op zit) verwijderen.
Dan een coating aanbrengen als basis (zodat het niet vlekt etc als je eenmaal bezig bent)
Dan de face-up zelf.
En om het af te maken doe dus die laag erover heen om het te behouden?

Wat die glos betreft moet ik toch wel even zoeken haha

tha_queen_of_chaos
Hound
Hound

Postby tha_queen_of_chaos » 30 Dec 2010 21:56

Inderdaad doe je 1 of meerdere lagen MSC voordat je begint met face-uppen. Tussendoor zou je ook nog lagen kunnen doen. Helemaal voordat je dingen gaat doen waar je nog oefening in moet hebben, zodat je die makkelijker kan verwijderen zonder de hele face-up weg te hoeven halen.

Als laatste doe je dan nog 1 á 2 lagen MSC voor het behoud van de face-up.

Er zijn veel tutorials te vinden op dit forum maar ook op DOA, youtube en dergelijke.
Shacking up with: Megami-limhwa luna, Kami- Soom Lazule, Akuma-Limhwa half elf, Seishin- Soom MD Sphaler
Seishin- Soom MD Sphaler
My livejournal NL BJD Forum

FrankenMar
Hound
Hound

Postby FrankenMar » 30 Dec 2010 23:00

Ikzelf gebruik soft pastels 'van Eyck'. (goedkoop merk van de action) maar ben er wel zeer tevreden over.

Verder sluit ik me aan bij wat de rest al gezegd heeft ..
"Be yourself. Those who matter don't mind and those who mind don't matter"

Draiki
SD13
SD13

Postby Draiki » 30 Dec 2010 23:19

Ik gebruik om face-ups te verwijderen nagellak remover zonder aceton van de AH. Werkt ook prima^^

Verder gebruik ik een set goedkope acrylverf van de blokker voor simpele dingen. Maar acryl van games-workshop voor echt zwarte wimpers enzo. Hoe beter de kwaliteit verf hoe verder je het kan verdunnen zonder dat de kleur vervaagt. En je moet verf voor dingen als wimpertjes met erg veel water (of tinner... maar water werkt ook) verdunnen om echt dunne lijntjes te kunnen zetten.

Ik gebruik pastels van Rembrandt. Geweldige pastels! Maar wel redelijk duur... (aan de andere kant, je doet er voor eeuwig mee!)

En verder heb ik nog een goedkoper alternatief voor sealers. Ik gebruik matte varnish sealer van de GamesWorkshop. Is even duur maar je krijgt een veel grotere bus. Ik heb er tot nu toe nog helemaal geen problemen mee gehad!

Nog een laatste tip: voor het egaal aanbrengen van blushing is het aan te raden eerst een laagje witte pastels aan te brengen en daar dan gelijk de gewenste kleur over heen aan te brengen. Voorkomt vlekken ^^

Hopelijk had je er wat aan en herhaalde ik niet iets...

tha_queen_of_chaos
Hound
Hound

Postby tha_queen_of_chaos » 31 Dec 2010 09:47

En verder heb ik nog een goedkoper alternatief voor sealers. Ik gebruik matte varnish sealer van de GamesWorkshop. Is even duur maar je krijgt een veel grotere bus. Ik heb er tot nu toe nog helemaal geen problemen mee gehad!
Die sealer is inderdaad ook te gebruiken, maar kan je het beste gebruiken als je face-ups niet langer dan een paar maanden erop houdt. Deze sealer trekt namelijk vuil wat sterker aan.
Sommige face-up artists vinden ook dat de sealer wat trekkeriger is maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Shacking up with: Megami-limhwa luna, Kami- Soom Lazule, Akuma-Limhwa half elf, Seishin- Soom MD Sphaler
Seishin- Soom MD Sphaler
My livejournal NL BJD Forum

Amaris
Hound
Hound

Postby Amaris » 31 Dec 2010 10:45

Ik heb games workshop sealer gebruikt.
Het is NIET geschikt voor face-ups!

Dit omdat het in de resin trekken kan, vuil aantrekt, lastiger te verwijderen is zonder de resin aan te tasten en over het algemeen gewoon slecht is voor de resin.
Ik heb dit zelf meegemaakt met een van mijn dolls dat het te veel troep vraagt om er eindelijk eens af te komen. Nagellakremover werkt goed maar is toch echt niet erg goed voor de resin. Het blijft chemisch.
En als je moet schrobben en half moet schuren om die sealer eraf te krijgen met de remover is dat om problemen vragen.
Verder is dit al eens eerder op DOA ook geweest, de sealer is niet gemaakt voor resin en kan daardoor ernstige schade aanbrengen aan de doll door de chemische samenstelling.

Dus, mensen... MSC of testors en dan heeft MSC de voorkeur voor vrijwel elke artist ^^

Draiki
SD13
SD13

Postby Draiki » 31 Dec 2010 11:16

Hmmm vreemd.. Ik gebruik dat spul echt altijd al. Ik heb mn twee oude dolls er echt al tig face-ups mee gegeven (inclusief het er steeds weer af halen als ik iets fout had gedaan en opnieuw beginnen, wat VAAK gebeurt is) en ik heb er nooit problemen mee gehad :S Het gaat er ook makkelijk af met de non-aceton nagelak remover die ik gebruik. Het blijft alleen een beetje lastig in de oren en neusgaten zitten... Maar dat is normaal toch?

Misschien ben ik het wel gewoon gewend ik heb namelijk nooit MSC gebruikt omdat ik makkelijker aan GamesWorkshop sealer kon komen... maar ik had ook eens gelezen (volgens mij was dat ezzora) dat iemand beide had gebruikt en dat GW sealer alleen wat sneller vuil aantrok maar ze verder geen verschil merkte.

Nou ja... ik denk dat je het zo moet zien: MSC is waarschijnlijk wel iets betere kwaliteit, maar GW is ook weer niet zo gevaarlijk als de horror verhalen op DOA.

Amaris
Hound
Hound

Postby Amaris » 31 Dec 2010 12:29

Nou ja... ik denk dat je het zo moet zien: MSC is waarschijnlijk wel iets betere kwaliteit, maar GW is ook weer niet zo gevaarlijk als de horror verhalen op DOA.
Het is niet iets betere kwaliteit, het is duidelijk zichtbare en alles overtreffende betere kwaliteit XD
De horrorverhalen moeten ergens op gebaseerd zijn anders ontstaan ze niet. Het is vaker voorgekomen en met MSC heb ik eigenlijk nog nooit horrorverhalen gehoord.

Het is niet alleen gevaarlijker (als je het al zo wilt noemen), het is ook minder mooi.
Het verkleurd sneller en is dus ook sneller 'goor'.
Iedereen moet zelf weten wat ze doen qua sealer, maar er is een reden waarom eigenlijk alle artists MSC gebruiken.
Het is het veiligste getest en geeft de mooiste resultaten.
Als je een doll koopt rond de 500 euro, waarom ga je dan het risico nemen het te beschadigen door te bezuinigen op hetgeen wat je doll juist jouw doll maakt?
MSC is misschien wat duurder maar ik heb genoeg horrorverhalen gehoord/gelezen over games workshop spul dat ik in ieder geval liever investeer in het goed verzorgen van mijn doll dan dat spul er ooit weer op te spuiten.
Beschadigingen van de resin zie je ook niet altijd op het oppervlak. Het kan er diep in trekken en zo poreus maken of later stains gaan vertonen.

Iedereen moet het zelf weten hoor, maar deze hobby is nou eenmaal duur (Dat weet iedereen ondertussen XD) en het minste wat je kan doen is je doll de beste verzorging geven die mogelijk is, toch?
Een face-up is nou eenmaal al slecht voor de resin (als je kijkt naar de chemicalien die erop komen enzo, het beschadigt wel degelijk de resin omdat je met het schoonmaken zeg maar een dun laagje van de resin stript)
Ik zou dan liever het zekere voor het onzekere nemen en gaan voor de veilige zekerheid. Liever paar euro meer voor een goede bus MSC dan een goedkoper alternatief nemen die me mijn doll kan kosten.
My two cents, do with it what you will.

teenage-angel
SD16
SD16

Postby teenage-angel » 31 Dec 2010 15:30

mensen geen discussie hier, als de vragen zijn beantwoord laat het me dan weten, dan gaat ie dicht

er worden hier vragen gesteld voor een antwoord en geen discussie over gw wel goed is of niet
Thuis: Dawn, Luna, Firiel, Rose , Gabriel, Eve, Suzette, Sarah, Honey, Alice, Mio, Shayla, Nina, Beryl, Lizzie, Lotte, Cloud Strife, Aerith Gainsborough

Angels Design:
http:// angels-designs.deviantart. com (spaties verwijderen)

Kyoya
YoSD
YoSD

Postby Kyoya » 07 Jan 2011 12:36

Zo ver ik weet zijn al mijn vragen beantwoord ^^
Dus hij kan dicht hoor.

Allemaal nogmaals bedankt!

Return to “Vragen en tips”