Tutorial voor belichting van foto's

Hoe je iets moet doen, hoe de materialen heten en waar je ze kan vinden.

Moderator: Café Mods

hyperwolfy
MSD
MSD

Tutorial voor belichting van foto's

Postby hyperwolfy » 27 Jan 2013 20:55

In deze tutorial geef ik wat uitleg over hoe je simpel je doll/object kan belichten voor een mooie foto.
Dit is de eerste keer dat ik een tutorial maak, als er iets niet duidelijk is vraag gerust en hopelijk kan ik het je dan beter uitleggen.

---------

Redelijk vaak als je binnen een foto wilt maken heb je last van slecht en weinig licht. Een flits is nooit mooi en met extra bij schijnen met een lamp heb je vaak last zware schaduwen. In studio's word vaak met een driepuntsbelichting gewerkt. In je eigen huis met wat spullen van de bouwmarkt of wat bureaulampen kan je dit makkelijk nabootsen. Het is even wat uitvogelen tot je alles goed hebt staan en je moet er even de tijd voornemen, maar dan heb je wel wat.

Het materiaal

Ik zelf heb drie lampjes van de bouwmarkt. Deze waren ong €20 per stuk en geven mooi licht. Ze worden alleen erg snel warm dus kijk uit met aanraken als ze een tijdje aan hebben gestaan. Wil je liever geen extra geld uit geven kan je ook andere lampen gebruiken. Zoals een bureaulamp. Ik heb zelf geen statieven maar vind altijd wel iets waar ik de op of tegen kan zetten zodat ik de goede hoek krijg.
Image

Daarnaast maak ik gebruik van een piepschuimen plaat. Deze kan je ook bv bij een bouwmarkt halen. Meestal zitten ze in een set van 10 en kosten maar een paar euro. Je kan ook een stuk wit karton gebruiken, maar het belangrijkste is dat het wit is.

De driepuntsbelichting

Onze ogen ervaren licht anders dan een lens van een camera dat doet. Een menselijk oog heeft 10x zoveel licht nodig om het als 2x zoveel licht te ervaren. Bij een cameralens is 2x zoveel licht 2x zoveel licht. Het oog en de hersenen zijn contant bezig zich aan te passen aan het licht en je merkt daar nauwelijks verschil in. Een camera heeft deze luxe niet en geeft daarom licht situaties anders aan dan je met het blote oog kan zien.

Voor onze ogen is het natuurlijk dat licht van 1 bron komt. Dat is meestal de zon.De rest word van het licht word opgevuld door het zonnelicht wat af ketst op andere dingen en voor reflectie zorgt. Dit alles zorgt voor geheel rond licht.
Een camera heeft wat meer moeite om dit effect vast te leggen, vooral als er een zwakke lichtbron aanwezig is.
Met een driepuntsbelichting kan je dit natuurlijk effect nabootsen en ook wat versterken.

De naam driepuntsbelichting zegt het al maakt gebruik van 3 punten waaruit licht komt. Het word ook wel een driehoeksbelichting genoemd. Je kan meer lampen gebruiken om een verspreider licht te creëren, maar 3 is meer dan genoeg.

Als eerste heb het Key light. Deze zorgt voor het hoofd licht en is als ware je zon. Deze zet je meestal een beetje schuin van voren op je onderwerp en richt je er geheel op.

Daarnaast heb je het Fill light. Deze zet je aan de andere kant van het key light en vult een beetje de harde schaduwen op. Als het licht te fel is kan je hem ietjes meer naar achteren zetten. Zelf vind ik het mooi om hem ook wat lagen dan het key light te zetten. Je hoeft hem ook niet geheel op het object te richten maar kan er ook een beetje mee naast schijnen.

En als laatste is het Back light. Deze zet je achter het object en zorgt ervoor dat je object los komt van de achtergrond. Dit geeft wat meer diepte in je foto.

Image

De lichten hoeven niet allemaal lampen te zijn. Als er een felle zon schijnt kan je dat ook als een van de lichtpunten gebruiken. Je kan ook bv het plafon licht aan doen als fill light.

Met reflectie kan je ook een extra lichtbron maken. Een plaat piepschuim leent zich daar erg goed voor. Als je maar 1 lamp tot beschikking hebt kan je daarmee al het fill light mee reflecteren.

Tip: Maak een paar proef foto's en check deze op een groot scherm. Je schermpje op je camera geeft foto's meestal te helder weer.

Voorbeelden van verschillend licht

Niet iedereen kan altijd 3 of meer lichtbronnen tot zijn beschikking hebben. Ook kan je door minder licht met effecten spelen. Ik laat wat voorbeelden zien wat het effect is tussen de verschillende punten. De kamer was een beetje verduisterd door dichte gordijnen. Ons model is vandaag Chris.

Ik schiet mijn foto's altijd in RAW om later nog goed te kunnen bewerken. Voeg meestal extra zwart toe en verhoog de helderheid een beetje om een mooi contrast te krijgen. Deze foto's zijn niet bewerkt om duidelijk het verschil in licht te kunnen laten zien.

Tip: Als je een egale achtergrond gebruikt zoals een doek of een muur. Zet je object dan niet te dichtbij de achtergrond. 1 of 2 lampen maken dan al snel zware schaduwen op de achtergrond waar alles in weg kan vallen. Met wat afstand valt de schaduw verder weg.

Aleen Key light
Image

Ik heb de lamp van boven naar beneden laten schijnen en redelijk dichtbij aan de linkerkant gezet.
Alleen dit licht gebruiken zorgt voor sterke schaduwen in het gezicht en op de achtergrond en zorgt voor een erg vlak en donker beeld.

Key light met reflectiescherm
Image

Image

Hier heb ik het piepschuim rechts naast Chris gezet. Dit zorgt voor meer en zachter licht. Ook haalt het de zware schaduwen in het gezicht weg. Alleen is licht wat gereflecteerd word altijd een beetje anders van kleur. Hier zorgt het ervoor dat de achtergrond wat grauwer word.

Met Key light en Fill light
Image

Net zoals bij de vorige zorgt dit voor meer licht en worden de donkere schaduwen opgevuld. Omdat dit het zelfde soort licht is als het key light blijft de achtergrond wat helderde. De lamp staat rechts schuin voor en schijnt een beetje langs Chris van beneden naar boven.

Met reflectiescherm
Image

Image

Om de schaduwen wat meer uit de ogen te halen heb ik de plaat erbij gelegd. Hier reflecteert hij het key light een beetje in het gezicht.

hyperwolfy
MSD
MSD

Postby hyperwolfy » 27 Jan 2013 20:55

Met Key light, Fill light en Back light
Image

De lamp staat hier rechts schuin achter Chris en schijnt van beneden naar boven. Door deze laatste toevoeging krijgt Chris een beetje een licht halo en komt hij voor het gevoel los van de achtergrond te staan.

Met reflectiescherm
Image

Ook hier hebt ik het piepschuim gebruikt om het gezicht net wat helderde te maken.

De opzet
Image

Een overzicht hoe ik de lampen heb geplaatst. Ik pak altijd de raarste dingen om als statief voor de lampen te gebruiken.
Hier heb ik de plaat gebruikt om een vierde hoek in te vullen, voor wat meer verspreide licht.

Dit is dan het resultaat.

Image
Dit is de onbewerkte.

Het loont altijd om je foto nog na te bewerken in zoiets als photoshop.
Image

Er zijn heel veel tutorials op het internet daar over te vinden. Ik weet zelf nog erg weinig er van maar leer iedere keer weer wat nieuws.

Speel er lekker mee!

Elke locatie en fotoshoot vraagt om een iets andere belichting. Probeer veel uit en speel met de afstanden en hoeken van de lampen.

Je kan ook met sommige soorten stof over de lampen heen voor verschillende effecten maken. Kijk wel uit dat je de lampen niet te heet daar mee laat worden.
Goudfolie en Aluminiumfolie reflecteren het licht ook mooi en zorgen ook weer voor een ander effect.

Je kan je reflectie scherm ook mee naar buiten om net een beetje extra licht op je object te laten vallen. Een assistent meenemen is vaak dan wel erg handig.

Spelen met licht kan een foto tot leven laten komen.

Return to “Vragen en tips”