Face-up oefenen op gipsvormpjes!

Hoe je iets moet doen, hoe de materialen heten en waar je ze kan vinden.

Moderator: Café Mods

Raichi
SD
SD

Face-up oefenen op gipsvormpjes!

Postby Raichi » 06 Sep 2011 09:58

Denkend aan de 2/3 maanden die mij nog te wachten staan voordat ik mijn eerste BJD binnen krijg, bracht mij het idee alvast face ups te oefenen. :twisted:

Nu is gips niet zo gek duur, en kan je al erg veel vormpjes mee gieten :D
Kan je voor rond de 15/20 euro al iets van 50 hoofdjes schilderen ^-^

Hier had ik al een goede gietvorm gevonden!

Pipoos heeft er ook een, duurder maar meerdere hoofdjes in één gipsvorm, plus pipooos heeft diversen vestigingen die je kan bezoeken dus bestellen is alleen als je het wilt. (helaas staat de maat er niet bij)
Wel is hun gips erg betaalbaar!

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar wil het wel proberen :)
Ook leek het mij leuk mijn eigen gietvorm te maken, maar aangezien gietvormen of van rubber of plastic zijn heb ik geen idee welk ander materiaal geschikt zou kunnen zijn als gietvorm...

Nou ja, wat vinden jullie!? :D

Elaisa
SD16
SD16

Postby Elaisa » 06 Sep 2011 10:06

Het klinkt als een leuk idee.

Maar is face-uppen met krijt/verf/airbrush wel te doen op gips?
Ik weet het zelf ook niet maar het lijkt me dat het materiaal wel eens heel anders zou kunnen reageren.

Iemand enig idee?
Home: Haplo -DS , Cychwynn -IH , Sentinial -MD , Aithne -FL , Branea -Soom , Josephine -DZ , Twiddy -FL, Oisín -Soom, Merlix-Soom, Lavanya- Soom, Oreo- AE, Anúna- DOD, Sahira- FL, Dhakiya- IH, Dollshe Husky, Hound and Bernard heads

Raichi
SD
SD

Postby Raichi » 06 Sep 2011 10:55

Zou best kunnen :o

Gips was het eerste wat in m'n hoofd schoot. xD
Op zich lijkt me het schaduwen niet zo moeilijk, het was meer het dunne wimpertjes schilderen wat ik in gedachten had, en verf gaat goed op gips.

Anders zijn er nog zat andere materialen die in gietvormen kunnen, er zal er vast wel een tussen zitten die én goed te bekrijten is én goed te beschilderen :)

Ik vind het in iedergeval al leuk dat je het een goed idee vind

:drunk:

Snow
Sabik
Sabik

Postby Snow » 06 Sep 2011 12:36

Gips heeft een hele andere textuur en ik heb geen flauw idee hoe MSC er op reageert. Ik weet wel dat het niet goed reageert op water, wat je toch echt nodig hebt bij faceups.
Je zou het kunnen proberen maar ik zou het niet aanraden.
Image

Hexje
Hound
Hound

Postby Hexje » 06 Sep 2011 14:07

Ik ben het eens met snow, schilderen op gips is helemaal wat anders dan schilderen op resin.
Ik zou je geld sparen voor je doll i.p.v. het spenderen aan gips en mallen wat je misschien achteraf niet meer gaat gebruiken.

Raichi
SD
SD

Postby Raichi » 06 Sep 2011 14:42

Ik ga iig wel gewoon aan de slag met gips hoofdjes.

Figuurtje en gips samen kost nog geen 5 euro, en dan kan ik een stuk of 40 van die hoofdjes maken zou ik dat willen.

Het is zowiezo ook gewoon leuk om gipsen hoofdjes te verven en ook gewoon een goede manier om goed te worden in verven.

Beter te beginnen aan een hoofdje verven met wat verf ervaring dan helemaal nul. Ik snap best dat het ander spul is, maar zelfs dan is het beter al eerder te hebben ge-oefend op niet-platte vormen. (ik kan goed schilderen op een schilderij maar dat wil niet zeggen dat ik beeldjes ook goed kan schilderen want dat is niet plat natuurlijk)

Op gips hoef je natuurlijk geen spul te spuiten, het is puur gewoon om verven te oefenen.

Op DoA waren mensen ook al zo ontmoedigend, terwijl ik het persoonlijk gewoon een leuk idee vind.

pinky-lady
SD
SD

Postby pinky-lady » 06 Sep 2011 15:21

Ik vind het wel een leuk idee, en natuurlijk zonder msc (ook beetje te duur op op proef-hoofdjes te spuiten). Op gips kun je prima de wimpertjes en wenkbrauwtjes oefenen toch? Ik denk alleen dat schaduwen, blosjes en lippen lastig worden. Maar je kunt het altijd proberen, voor zo weinig geld :p
:¨·.·¨:
`·.home:
Alice, April, Wolfje, Bella, Bowie, Dilana, Bruiser.
coming;
impl doll iris-Roselin.
impl doll verne-Emily.

Snow
Sabik
Sabik

Postby Snow » 06 Sep 2011 15:22

Het kan best een leuk idee zijn, maar het is gewoon niet practisch. Water lost gips op en als je geen MSC wil gebruiken dan sloop je het hoofdje tijdens het faceuppen.
Als het gips week word juist onder de delen die je wilt oefenen (wimpers) dan heb je er echt helemaal niets aan lijkt me. Het is in mijn ogen een beetje geld en tijdverspilling.
Ik doe een workshop op dolliverse en je kan daar gewoon hoofdjes lenen. Zou gewoon wachten tot dan of zoeken naar een goedkoop tweedehands hoofdje.
Image

Amaris
Hound
Hound

Postby Amaris » 06 Sep 2011 16:34

Ik vind het wel een leuk idee, en natuurlijk zonder msc (ook beetje te duur op op proef-hoofdjes te spuiten). Op gips kun je prima de wimpertjes en wenkbrauwtjes oefenen toch? Ik denk alleen dat schaduwen, blosjes en lippen lastig worden. Maar je kunt het altijd proberen, voor zo weinig geld :p
Dat kan dus juist niet, omdat gips anders werkt dan resin. Het heeft een structuur waardoor je de fijne lijntjes bijvoorbeeld voor de wimpers niet erop krijgt zoals op een bjd hoofd.
Gips en resin is als appels en peren vergelijken. Je kan van een peer geen appeltaart maken XD Dus je kan van gips ook geen oefenhoofdje maken juist omdat je andere techniek moet gebruiken door ander materiaal.

Dus wat Raichi zegt over het oefenen van schilderen op gevormde materialen is leuk bedacht maar zal niet zo werken in de praktijk. Tuurlijk is het anders werken op een doek dan op een resin hoofdje. Maar dat geldt meteen ook voor een gips en resin hoofdje. De materialen pakken anders, je kwasten reageren anders, alles is anders.

Het is een leuk idee maar het feit dat er hier en ook op DOA ontmoedigend gereageerd wordt zegt ook al wel vrij veel denk ik ;) Zijn toch echt niet de minste artists die er antwoord op geven.

Raichi
SD
SD

Postby Raichi » 06 Sep 2011 16:58

de materiale zullen ongetwijfeld anders verfen, maar een beetje artiest vind elke verf oefening productief.

dat het tijd verspilling is enzo is dus gewoon pure onzin.

Snow
Sabik
Sabik

Postby Snow » 06 Sep 2011 17:11

Ik ben er van overtuigd dat je er meer aan zult hebben als je op papier oefent.
Je mag het onzin vinden, maar meerder mensen die al jaren faceups doen en verscheidene mensen die het een en ander weten over dit soort materialen zeggen dat het verspilling is.
Image

Raichi
SD
SD

Postby Raichi » 06 Sep 2011 18:19

Oké.

Topic gesloten.

Lady.Arachnia
SD
SD

Postby Lady.Arachnia » 15 Apr 2012 22:20

Ik ga toch nog even zitten poken in dit onderwerp!

Mijn moeder heeft in het recente verleden heel veel gipsvormen gegoten en geschildert met dezelfde acrylverf die je gebruikt met bjd's face-uppen.
Er is een duurdere soort gips die heel hard wordt en heel glad is als het droog is en je kan er gewoon met waterverdunde acrylverf op schilderen zonder dat het papperig wordt. Ik kan aan haar vragen welk merk gips dat het was als je daar nog interesse in hebt! ;)
I, Myself, am Strange and Unusual...
At Home:
Lolita, Hujoo Berry Apricot
Banshee, ResinSoul Mei WhiteSkin
On the way: Sd Girl 58 cm
On Layaway: Soom Nenad

Return to “Vragen en tips”